четвер, 12 листопада 2015 р.



Проект «Культура ділового спілкування» (І-курс)
Перед початком заняття, що проводиться у формі тренінгу, учні об’єднуються в групи. Для емоційного налаштування на роботу пропоную провести гру «Створи словом настрій». Учням по черзі необхідно сказати декілька слів своїм одногрупникам, щоб створити гарний настрій.
Після такої вправи кожна група отримує завдання на аркуші, а також допоміжні матеріали, маркери, ватмани, на яких вони в кінці повинні представити результати своєї роботи, зробити висновки.
Завдання для груп:
1група. Визначити і записати складові ділового спілкування, тобто, з’ясувати,  які чинники відіграють важливу роль у регулюванні ділових відносин. (Застосування  прийому «мозкова атака»)
Очікувані відповіді: культура ділового мовлення, ситуація спілкування, психологічні чинники, діловий етикет, використання міміки та жестів, вимоги до зовнішнього вигляду тощо.
2 група. «Зроби правильний вибір». Учні отримують аркуш із завданнями на редагування. Наприклад:
А) Виберіть потрібний варіант: правильний чи вірнийпрофесійний чи професіональний тощо;
Б) Відредагуйте слова, словосполучення, текст: міроприємства (заходи), слідуючий (наступний), любий (будь-який) тощо;
3 група. Визначити і записати невербальні засоби ділового спілкування. Провести з учасниками тренінг: передати за допомогою міміки, жестів, поз різні почуття, думки, бажання. Прокоментувати світлини із зображенням відомих політиків.
Очікувані відповіді: Невербальні засоби спілкування: зовнішній вигляд, поза, вираз очей, жести, міміка, голос, інтонація.
Тлумачення жестів і поз: розведені, звернені до партнера руки – згода, сприйняття думки партнера; руки прикладені до грудей – чесність, відкритість; потирання долонь – приємне очікування; постукування пальцями по столу – нетерпіння; руки закладені за спину – впевненість людини, вищої за становищем; потирання кінчика носа – недовіра.
4 група. Сконструювати й розіграти ситуативні діалоги (тривалістю 2-3 хв.) Зробити висновок: що необхідно враховувати при веденні ділових бесід, на які правила комунікації спиратися.
Ситуація 1. Ви – молодий фахівець, який щойно влаштувався на роботу, - хочете подати директорові підприємства (начальнику відділу) свої пропозиції щодо поліпшення роботи вашого закладу (відділу). Як краще викласти свої пропозиції, враховуючи те, що керівник – людина консервативна?
Ситуація 2. Ви – начальник відділу. Попросіть свого підлеглого вийти на роботу у вихідний день.
Ситуація 3. Учора був Ваш перший робочий день. Ви познайомилися з колегою, але сьогодні не можете пригадати його ім’я та по батькові. Тим часом він до Вас звертається, як годиться…
5 група. Перекласти текст українською мовою, доповнити власними міркуваннями і прикладами. Провести з учасниками тренінг: дати відповіді на комплімент. Записати приклади компліментів.
Каждый руководитель должен помнить, что любой контакт с людьми не следует начинать с негативных эмоций. Поэтому желательно до начала совещания подготовить два-три комплимента его  участникам.
Комплимент – это слова, выражающие небольшое преувеличение положительных качеств человека. Услышав комплимент в свой адрес, человек, даже понимая, что сказанное – преувеличение, как правило, испытывает положительные эмоции.
Комплимент на фоне антикомплимента – самый эффективный (У Вас это лучше получается, чем у меня).
Как сделать комплимент? Прежде всего следует констатировать наличие положительного качества, а не давать рекомендации по улучшению. Не стоит после комплимента «Руки у тебя и впрямь золотые» добавлять нечто типа: «А вот язык твой – враг твой».
Вот несколько примеров удачных комплиментов. По окончании разговора: «Всегда рад иметь такого приятного партнера (собеседника)»; «Как приятно было с Вами общаться».       
Відповісти на компліменти: Яка Ви чарівна сьогодні! Ви справжній фахівець! Завжди рада мати такого приємного співрозмовника. Спостерігати за Вашою роботою – одне задоволення. Ви гостинний господар. Вам личить ця зачіска.
На завершення заняття пропоную учням виконати самотест «Діловий етикет». На вибір правильної відповіді дається близько 5 секунд. Треба мати на увазі, що деякі питання можуть мати декілька варіантів правильних відповідей.
1.Один з ділових партнерів підходить до другого. Хто вітається першим?
         А) той, що стоїть;
         Б) той, що підходить.
2.Під час ділової бесіди партнер грається ручкою чи олівцем. Що це означає?
         А) він поспішає і хоче завершити розмову;
         Б) цілком погоджується;
         В) вважає зустріч даремною тратою часу;
         Г) хоче висловитись.
3.Як сприймається в ділових колах носіння димчастих окулярів?
         А) підносить імідж;
         Б) знижує імідж;
         В) сприймається нейтрально.
4.На діловому прийомі першим промову виголошує
         А) гість;
         Б) господар.
5.Прийшовши в гості, ви потиснете руку
         А) усім присутнім;
         Б) господареві;
         В) господареві, а іншим тільки вклонитесь.
6.Прикраси – це зорові симптоми. Під час презентації, ділового прийому вони мають бути
         А) модними;
         Б) яскравими, щоб привернути увагу;
         В) вишуканими, але скромними;
              Г) повинні увиразнювати індивідуальність    промовця.
7.Вам треба виголосити коротку рекламну промову. Який варіант одягу ви оберете?
            А) світло-сірий костюм, блакитна сорочка, блідо-сіра краватка;
            Б) синій костюм, біла сорочка, червона з синім краватка;
            В) не має значення, бо головне – що і як сказати.
8.Хазяїн кабінету, в якому столи розміщені буквою «Т», бажаючи домінувати в бесіді, сяде
         А) навпроти співрозмовника;
         Б) у центрі стола, у головному кріслі;
         В) поряд зі співрозмовником.
9.У якій черговості правильно представляти?
              А) молодшого – старшому;
              Б) старшого – молодшому;
              В) чоловіка – жінці;
              Г) жінку – чоловікові;
            Ґ) людині вищого статусу – людину нижчого статусу;
            Д) людині нижчого статусу – людину вищого статусу;
10.На прийомі ви зустріли людину, яку вважаєте своїм недругом. Чи зобов’язані ви, згідно з правилами етикету, подати руку для привітання?
         А) так;
         Б) ні.
11.Що можна класти в зовнішню нагрудну кишеню піджака, ідучи на діловий прийом?
         А) ручку;
         Б) гребінець;
         В) білу носову хустинку;
         Г) окуляри.
Кожну свою правильну відповідь учні оцінюють 1 балом. 13-14 балів – Ви цілком володієте основними правилами ділового етикету; 10-12 балів – у Вас є резерви для вдосконалення; менше 10 балів – Вам варто докладніше ознайомитися з правилами поведінки в офіційній обстановці.
Висновок: конструювання й розігрування ситуативних діалогів сприяє удосконаленню мовленнєвих умінь і навичок (вживання імен та по батькові у кличному відмінку, правильна побудова речень і т.д.); збагаченню й уточненню словникового запасу; урізноманітненню інтонаційного забарвлення мовлення, його виразності; розвитку вміння орієнтуватися в ситуації спілкування, враховуючи соціальні ролі партнерів.

Конспект уроку української літератури на І курсі
Тема.  Панас Мирний. Роман "Хіба ревуть воли, як ясла повні?".
     Еволюція Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до  розбійництва.

Мета: подати соціальне та психологічне вмотивування поведінки Чіпки; розвивати вміння характеризувати образи, аргументовано висловлювати власну думку щодо життєвого вибору героїв твору, формулювати власне розуміння понять честь, справедливість, людська гідність, пояснювати способи їх утвердження;
   спонукати учнів до усвідомлення значення життєвого вибору для становлення і самореалізації людини;
  розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, мислення.
Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

                                                 Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда за  питаннями:
1.  Що таке сюжет, композиція, зміст твору? Пояснити на матеріалі роману"Хіба ревуть воли, як ясла повні?".
2.           Які сюжетні лінії наявні в романі?
3.           Які проблеми піднімає автор у творі?
Учитель
   Нашу розмову хочу почати словами великого Тараса Григоровича Шевченка:
Один у другого питає,
На що нас мати привела?
Чи для добра? Чи то для зла?
Нащо живем? Чого бажаєм?
І, не дознавшись, умираєм.
Справді, перед кожним з нас рано чи пізно постає питання: "Навіщо я живу на світі? Яке моє призначення? Яка я людина - добра чи зла?" запитання доволі складні. Не завжди людина знаходить на них відповідь. Люди ж оцінюють одне одного за вчинками: це добродій, а цей - нікчема чи навіть злочинець.
В усі часи філософи, поети прагнули розпізнати зло, дізнатись, чому воно існує. Про це йдеться у Біблії, в усній народній творчості. На жаль, тільки в казках добро завжди перемагає зло, у житті ж ми часто стаємо свідками утвердження зла.
Сьогодні воно не лише не зникло, а стало сильнішим, ніж будь-коли. Хто у цьому винен? У чому причина? Літературознавець Василь Пахаренко у книжці про Т. Шевченка "Незбагнений апостол" пише: "Зло існує для того, щоб людина ставала Людиною, переборюючи його, щоб вона могла усвідомити добро і робити добро".
Науку добра і зловісну суть зла нам, крім Біблії, усної народної творчості, допомагає осягнути  художня література, зокрема роман Панаса Мирного ...

III. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності учнів.
ІV. Постановка проблемного завдання.
Яке значення має правильний життєвий вибір для становлення і самореалізації людини?
На це запитання  ви дасте  відповідь наприкінці уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Учитель..
       Перший варіант назви твору Панаса Мирного ("Пропаща сила") відображав справжню сутність образу головного героя. Чіпка Варениченко - пропаща сила, бо, повний щирих і благородних намірів, він непомітно для себе запутавсь у  житті, загруз у драговині нерозважливих суперечностей і всю свою енергію, розум та хист віддав справі нерозумного протесту. Співавтор роману Іван Білик писав: "Всякое общественное явление, а в том числе и разбойничество, имеет две стороны: внутреннюю - процесс нравственного падения человека - и  наружную - общественную. Так, по-моєму, эти две стороны и следует развивать".
Інтерактивне навчання: технологія роботи в малих групах.
Клас поділяється на чотири групи, кожна з яких досліджує основні події життя Чіпки (дитинство, юність, молодість, зрілість), зазначаючи, що саме мало вирішальний вплив на формування Чіпки як бунтаря, правдошукача та Чіпки-злочинця.
Кожна група надає результати своєї роботи.
  Інтерактивне навчання: навчальна технологія «Мікрофон».
      Учні відповідають по черзі на поставлене запитання, передаючи одне одному уявний «мікрофон».
1.  Чому Чіпка стає катом і вирізує сім'ю козака Хоменка?
2.           Що стало причиною духовного зламу  Чіпки Варениченка?
3.           Чи міг він чинити інакше?
4.           Чому Чіпка не чинить опір злу?
5.           У чому суперечливість характеру головного героя?
6.           Що ви в Чіпці осуджуєте, а що схвалюєте?
7.           Як би ви діяли на місці Чіпки?
VI. Закріплення вивченого матеріалу. Колективний підсумок.
"Так який же він, Чіпка?"
Інтерактивне навчання: технологія «Мозковий штурм».
Визначити і записати на дошці позитивні та негативні риси Чіпки.
Відповіді учнів на поставлене на початку уроку проблемне питання.
Підбиття підсумків уроку.
Як бачимо, Чіпка - психологічно складна, вразлива натура. У ньому поєднуються добро і зло, з правдошукача він перетворюється на кримінального злочинця. Невміння знайти шляхи боротьби проти кривдників, "крива стежка" бунтарства зробили Чіпку "пропащою силою". Навіть найблагородніші пориви перекреслюються злочином.

Немає коментарів:

Дописати коментар